Mózgowe porażenie dziecięce nie jest chorobą. Jest zespołem objawów, wynikających
z trwałego uszkodzenia mózgu, znajdującego się w stadium nie zakończonego rozwoju. Uszkodzenie mózgu może polegać na ubytku tkanki nerwowej lub jej wadliwym funkcjonowaniu. Obraz tych objawów zmienia się wraz z wiekiem dziecka. Objawy kliniczne pojawiają się stopniowo zgodnie z porządkiem dojrzewania poszczególnych struktur mózgowych. Lokalizacja uszkodzenia mózgu warunkuje deficyty różnych funkcji: ruchu, wzroku, mowy, funkcji poznawczej, emocjonalnej. Rozległość i cechy uszkodzenia wpływają na intensywność objawów klinicznych i rokowanie (od łagodnej spastyczności kończyn dolnych z prawidłowym poziomem umysłowym po ciężkie postacie uszkodzenia mózgu sprzężone z zupełnym brakiem autonomii, możliwości komunikowania się
i z padaczką) (Kułakowska, 2003).
Mózgowe porażenie dziecięce nie jest chorobą. Jest zespołem objawów, wynikających
z trwałego uszkodzenia mózgu, znajdującego się w stadium nie zakończonego rozwoju. Uszkodzenie mózgu może polegać na ubytku tkanki nerwowej lub jej wadliwym funkcjonowaniu. Obraz tych objawów zmienia się wraz z wiekiem dziecka. Objawy kliniczne pojawiają się stopniowo zgodnie z porządkiem dojrzewania poszczególnych struktur mózgowych. Lokalizacja uszkodzenia mózgu warunkuje deficyty różnych funkcji: ruchu, wzroku, mowy, funkcji poznawczej, emocjonalnej. Rozległość i cechy uszkodzenia wpływają na intensywność objawów klinicznych i rokowanie (od łagodnej spastyczności kończyn dolnych z prawidłowym poziomem umysłowym po ciężkie postacie uszkodzenia mózgu sprzężone z zupełnym brakiem autonomii, możliwości komunikowania się
i z padaczką) (Kułakowska, 2003).
Dojrzewanie struktur mózgowych zachodzi u każdego dziecka, i zdrowego, i z mózgowym porażeniem dziecięcym, praktycznie do wieku dorosłego. Jego plan jest zapisany w programie genetycznym każdego człowieka. W dojrzewającym mózgu rozrastają się i przemieszczają się neurony (komórki nerwowe), a niektóre zgodnie z planem umierają. Powstają nowe połączenia (synapsy), tworzy się skomplikowana sieć komórek nerwowych i naczyń oraz powstają osłonki na włóknach nerwowych, ułatwiające przewodzenie impulsów.
Obserwując rozwój zdrowego dziecka widzimy to dojrzewanie w nabywaniu przez nie coraz większej ilości coraz bardziej złożonych miejętności o coraz wyższej jakości: od podnoszenia głowy w leżeniu na brzuchu, gaworzenia, uśmiechania się do matki, poprzez siedzenie, czworakowanie, mówienie pojedynczych słów, stanie, chodzenie, bieganie, rysowanie, grę na skrzypcach itd.
W uszkodzonym mózgu dziecka (w pierwszych miesiącach po uszkodzeniu) jednocześnie zachodzą dwa procesy: z jednej strony dynamiczne dojrzewanie, z drugiej „gojenie się” uszkodzenia, które nawzajem na siebie oddziałują.
Podsumowując, mózgowe porażenie dziecięce jest pojęciem zbiorczym, o wieloczynnikowej przyczynie, obejmującym różnorodne, zmieniające się wraz z wiekiem zaburzenia ruchu
i postawy, współistniejące z innymi objawami (padaczką, upośledzeniem umysłowym, zaburzeniami mowy, wzroku, słuchu, etc.). Dla potrzeb dokumentacji i statystyki medycznej temu stanowi przyporządkowano w Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób
i Problemów Zdrowotnych (ICD-10) kod - G80. Ten kod potrzebny jest służbom ochrony zdrowia, ale nie powinien czynić z dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym pacjenta przez całe życie.
Ważna uwaga: W uszkodzonym mózgu dziecka odbywa się dojrzewanie i kontynuacja programu genetycznego, mimo uszkodzenia. Rozwija się ono, choć przeważnie w innym tempie i w inny sposób niż dziecko bez uszkodzenia.
Różnorodność objawów wynika z rozległości i lokalizacji obszarów uszkodzenia mózgu dziecka. Najbardziej widoczne są zaburzenia ruchu i postawy. W obrębie narządu ruchu obserwujemy u dzieci porażenia i niedowłady, zaburzenia napięcia mięśniowego, występowanie ruchów mimowolnych, zaburzenia równowagi i niezborność ruchów, itp.
Mogą im towarzyszyć:
-zaburzenia mowy,
-zaburzenia wzroku,
-zaburzenia słuchu,
-upośledzenie umysłowe,
-padaczka,
-zaburzenia zachowania,
-zaburzenia emocjonalne i inne.
Często występują również tzw. deficyty fragmentaryczne (mikrodeficyty):
-zaburzenia koordynacji wzrokowo – ruchowej,
-zaburzenia lateralizacji,
-zaburzenia schematu własnego ciała i brak orientacji w przestrzeni,
-zaburzenia myślenia abstrakcyjnego,
-zaburzenia koncentracji uwagi,
-zaburzenia analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej, inne.
Ważna uwaga: Powyższe zaburzenia mogą występować w różnym nasileniu i w różnej kombinacji. Nie ma dwóch dzieci ze ściśle jednakowym obrazem tego zespołu. Nie można ich więc ze sobą porównywać.
Jakie dysfunkcje może powodować mózgowe porażenie dziecięce ?
Analizując rolę mózgu jako głównego narządu kierującego praktycznie wszystkimi funkcjami naszego ciała, w przypadku jego uszkodzenia i powstania pierwotnych dysfunkcji oraz wtórnych zaburzeń np. neuroortopedycznych, możemy się spodziewać niezwykle poważnych ograniczeń w funkcjonowaniu, które mogą znacząco utrudniać osobie niepełnosprawnej uczestnictwo w życiu społecznym.
Odpowiedzi na inne pytania dotyczące MPD możecie Państw znaleźć w książce Marii Król pt: "Księga pytań i odpowiedzi. Mózgowe PorażenieDziecięce"( Wydawnictwo HARMONIA)